INTERVIURI//Cristina Burdulescu: „,,La micul dejun poți consuma produse calorice și acest lucru nu îți afectează silueta”. MIT”

De Alexandra Gheorghiță

„O minte sănătoasă într-un corp sănătos” – spre asta ne îndeamnă Crisina Burdulescu. Totodată, nutriționista spulberă miturile despre o alimentație sănătoasă, iar în locul lor oferă sfaturi demne de urmat.

1. Deseori auzim că suntem ceea ce mâncăm. De fapt ce, cum şi când mâncăm? Ce înseamnă o alimentaţie echilibrată?

Să începem de la faptul că alimentația echilibrată nu este o dietă pe o durată scurtă de timp, ci un mod de viață. Iar atunci când decidem să ne alimentăm sănătos, trebuie să ne înarmăm cu răbdare și perseverență pentru o perioadă îndelungată de timp. Ce înseamnă de fapt să mănânci echilibrat? Asta înseamnă să-i oferi organismului toți macronutrienții (proteine, lipide, glucide), vitaminele și mineralele de care acesta are nevoie. De asemenea, este foarte important să alegi sursele corecte, cele sănătoase, proaspete, preparate acasă. Iar alimentele procesate, conservate, trebuiesc înlăturate din meniul zilnic.

2. Care sunt cele mai întâlnite mituri în problema nutriției?

Sunt o mulțime de mituri în ceea ce privește alimentația. Eu voi enumera câteva cu care sunt și eu deacord.

-,,Dacă mănânci după ora 18:00 adaugi în greutate și viceversa. MIT. Mai depinde și de ceea ce mâncăm pe parcursul zilei.”

– ,,La micul dejun poți consuma produse calorice și acest lucru nu îți afectează silueta”. MIT. De s-ar întâmpla o dată, de două ori pe săptămână, poate nu ar provoca creșterea în greutate. Iar atunci când zilnic micul dejun este compus din alimente dulci, grase, cu siguranță silueta este afectată.”

– ,,Poți slăbi ușor dacă te limitezi la o singură masă în zi”. Greșit. Nu faci decât să încetinești metabolismul, ceea ce nu accelerează procesul de slăbire, ci din contra, îl împiedică.”

3. Care sunt alimentele care ar trebui eliminate în totalitate din lista de cumpărături pe timp de vară?

Pe timp de vară recomand să se evite produsele care îngreunează digestia. Printre acestea se enumeră carnea și produsele din carne, mâncarea grasă, produsele de patiserie, în special cele dulci, grase și cremoase. Mesele pe timp de vară trebuie să fie lejere, ușoare, cu cât mai multe fructe și legume. O atenție sporită să se atragă hidratării. Doar că aici o să menționez că organismul cere apă, nu limonadă, suc fresh, ceai, bere etc. Ba chiar vă îndemn să limitați consumul băuturilor răcoritoare îndulcite, foarte solicitate pe timp de caniculă.

4. Ar putea fi suficient sportul „de weekend” sau există un număr de ore de mișcare săptamănâl pe care-l recomandați?

Consider că sportul trebuie făcut din plăcere, pentru sănătate și nu pentru slăbit, așa cum o fac majoritatea. De aceea consider că efortul fizic trebuie să facă parte din activitatea noastră zilnică, nu doar în weekend. Nimeni nu spune că trebuie să mergi la sală în fiecare zi. Eu sunt pentru orice tip de mișcare: dans, alergat, sărit în coardă, lupte, mers rapid, jocuri de teren etc, dar să nu lipsească din lista noastră de activități.

5 Care sunt riscurile persoanelor care urmează diete găsite pe internet?

Orice dietă trebuie întocmită individual și doar de un specialist, fie nutriționist sau dietolog. Nu există o dietă magică care să aducă rezultate tuturor. Cunosc multă lume care a avut de suferit în urma dietelor găsite pe internet. Acestea pot aduce daune organismului, cum ar fi carențe sau excese de anumiți nutrienți. Și marea majoritate din cei care au ținut cure de slăbire găsite pe internet s-au plâns că după încetarea dietei, kilogramele s-au întors înapoi, uneori chiar mai multe. Deci nu recomand să fie urmate diete, indiferent de sursa acestora, fără consultația specialistului în domeniu.

6. Ce se întâmplă în corpul nostru atunci când sărim peste micul dejun?

Renunțarea la o masă nu este niciodată recomandată și asta deoarece organismul are nevoie de hrană pentru a supraviețui și pentru a rămâne funcțional.  Micul dejun asigură corpul cu nutrienții necesari și restabilește rezervele energetice epuizate în somn, după 6-8 ore de somn. Iar atunci când îl privezi de acest confort, riști să pierzi din capacitatea de a gândi și din energie pe tot parcursul zilei. Unele persoane pot simți oboseală extremă însoțită de slăbiciuni și amețeli. Nu mai vorbesc de frustarea și nervozitatea care poate apărea atunci când ți-e foame.

7. În cazul pacienților cu boli hepatice, pancreatice sau stomacale. Cât de mult ne ajută dietele stricte pe termen lung? Ne fac numai bine?

Pacienții cu asemenea probleme de sănătate obligatoriu se consultă cu un doctor. De aceea, nu pun în dubiu faptul că dietele prescrise de medic vor face doar bine.

8. În mare parte cunoaștem cu toții o dietă celebră numită, dieta Rina, care promite, la capătul celor 90 de zile, rezultate spectaculoase. Ce ne puteţi spune despre o asemenea dietă? Este sănătoasă?

Eu sunt împotriva oricărei diete. Este o părere subiectivă, căci mie nu mi-au adus rezultat și pe lângă toate i-am creat organismului o mulțime de disconforturi, cu care lupt și acum. Cât despre dieta Rina, am o părere nu tocmai pozitivă. Nu consider că organismului îi face bine să-i oferi într-o zi doar proteine, altă zi doar legume, apoi doar carbohidrați și a patra zi doar vitamine. De ce să le separi dacă îi poți corpului toți nutrienții necesari în fiecare zi? Nu zic că nu aduce rezultate, dar iată cât de sănătoasă este această modilitate de hrănire, nu știu. Plus la toate, sunt de părere că omul trebuie să-și asculte organismul și să-i ofere ce vrea acesta pe moment (nu mă refer și la poftele pe care ni le provocăm singuri). Vrea carne, dă-i carne. Vrea legume, legume să fie. Și tot așa. Nu cred că e corect să mâncăm legume doar o zi din patru. Părerea mea este că acestea trebuie să fie consumate zilnic, chia și la fiecare masă.

9. O altă cauză a creșterii în greutate ar putea fi hormonii? Cum echilibrăm hormonal organismul?

Sunt o mulțime de factori care ar putea împiedica pierderea în greutate. Și da, unul dintre aceștia poate fi și un dezechilibru hormonal. În asemenea situații recomand să fie consultat un medic specialist, care ar depista și trata problema ca la carte. Când e vorba de probleme de sănătate, prefer să mă abțin de la careva sfaturi, căci doar un doctor știe exact ce trebuie de făcut pentru a înlătura problema.

10. Care ar fi câteva reguli principale de care ar trebui să ținem cont pentru a duce un mod de viață sanătos, inclusiv ce ține de alimentație?

După mine, prima și cea mai importantă regulă este aceea că nu trebuie să ne punem limite de timp. Atunci când decizi să îți schimbi modul de viață spre unul sănătos, o faci pentru totdeauna. Totuși, asta nu înseamnă neapărat limitarea absolută de la unele alimente interzise. Totul constă în cantitate.

La fel de important este și faptul că un mod sănătos de viață nu este o dietă în care mănânci doar fructe și legume. Un mod sănătos de viață înseamnă sport, mișcare, energie, produse naturale, neprocesate și proaspete. Înseamnă somn, gânduri pozitive și zile de relaxare.

Să nu uităm zicala veche: “O minte sănătoasă, într-un corp sănătos”. Deci nu poate fi vorba despre un mod sănătos de viață dacă din aceasta lipsesc gândurile pozitive, dragostea, fericirea. Starea interioară își lasă mult amprenta asupra sănătății și fizicului nostru. De aceea, atunci cand decidem sa ne schimbăm stilul de viață spre unul mai curat, mai sănătos, trebuie neapărat să facem ordine și în gânduri.

Distribuie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *