Mai mult de 1600 de copii refugiați din Ucraina sunt încadrați în instituțiile de învățământ general din Republica Moldova

Peste 1600 de copii din familiile refugiate din Ucraina sunt integrați în sistemul educațional din Republica Moldova. Dintre aceștia 467 de copii frecventează instituțiile de educație timpurie, iar 1150 sunt încadrați în școlile primare, gimnaziile și liceele din țară.

Încadrarea copiilor și tinerilor din familiile refugiaților în instituțiile de învățământ din Republica Moldova se desfășoară în conformitate cu mecanismul elaborat de Ministerul Educației și Cercetării, care monitorizează zilnic situația cu privire la numărul copiilor integrați în sistemul educațional. Potrivit informațiilor prezentate de Organele locale de specialitate din domeniul învățământului (OLSDÎ), la data de 29.03.2022, au fost depuse 1671 cereri pentru încadrare în procesul educațional, dintre care 494 cereri de încadrare în instituțiile de educație timpurie și 1177 cereri de încadrare la studii în învățământul primar, gimnazial și liceal. Cei mai mulți dintre solicitanți sunt deja integrați în sistemul educațional național.

616 de copii frecventează instituțiile de învățământ primar, 488 de elevi sunt încadrați la treapta gimnazială și 46 la treapta liceală, în cadrul a 206 instituții de învățământ din țară. Instruirea se face în limbile română și rusă. Astfel, din numărul total de elevi încadrați în instituțiile de învățământ general, 119 studiază în limba română și 1031 urmează lecțiile în limba rusă. 467 de copii frecventează grădiniță în cadrul a 210 instituții de învățământ preșcolar.

Instituțiile de învățământ general din Republica Moldova oferă oportunități pentru toți copiii din familiile refugiate din Ucraina pentru a participa la procesul educațional, la cererea părinților sau a reprezentanților legali ai acestora. Amintim că procedura de înscriere la școală sau la grădiniță este una simplă și constă în depunerea unei cereri de către părintele sau reprezentantul legal al copilului  și prezentarea unui act care confirmă identitatea copilului și a solicitantului. Cererea se poate depune la Organul local de specialitate în domeniul învățământului, administrația publică locală sau instituția de învățământ din localitate, în funcție de localizarea temporară a copiilor din familiile refugiate din Ucraina.

Menționăm că MEC oferă mai multe opțiuni cetățenilor refugiați din Ucraina. Prima opţiune este școlarizarea copiilor refugiati în instituțiile de învățământ şi această opţiune este valabilă pentru cetăţenii care au depus cerere de azil. A doua opţiune este frecventarea de către copii a cursurilor oferite în clase alături de ceilalți elevi, în calitate de audient. Această opţiune este valabilă pentru toţi cetăţenii ucraineni care se află pe teritoriul Republicii Moldova. Copiii au posibilitatea să participe la diverse activități extrașcolare organizate în incinta instituțiilor de învățământ primar și secundar sau să frecventeze instituțiile de învățământ extrașcolare.

Elevii ucraineni au, de asemenea, posibilitatea să asiste la lecțiile în regim online organizate de instituțiile de învățământ la care au studiat în Ucraina, să acceseze platformele și resursele educaționale create și coordonate cu Ministerul Învățământului și Științei din Ucraina.

Ministerul Educației și Cercetării întreprinde acțiuni concrete și bine direcționate pentru a asigura dreptul la educație al copiilor refugiați, a facilita accesul la educație și a monitoriza procesul de încadrare în instituțiile de învățământ din republică. În context, pe site-ul oficial al MEC a fost creat directoriul informațional „În susținerea  copiilor și tinerilor din Ucraina”, destinat incluziunii educaționale a copiilor refugiați din țara vecină, care se actualizează zilnic.

Distribuie