Mai mulți copii refugiați din Ucraina învață online în prima clasă deschisă într-un centru de plasament din Moldova

La centrul de plasament de la Sanatoriul Provizoriu de Bază Î.S. „CONSTRUCTORUL” din mun. Chișinău a fost amenajată prima clasă de studii online pentru copii refugiați din Ucraina. În clasă au fost aduse bănci, rechizite școlare și 20 de laptopuri care asigură accesul copiilor la platformele de educație online, astfel ca aceștia  să poată continua studiile cu profesorii și colegii lor din Ucraina.

Majoritatea elevilor sunt în clasele primare și se află în clasă în două schimburi pe zi: de dimineață pentru orele online cu profesorii din Ucraina și după prânz pentru a pregăti temele pentru acasă, proiecte de lecție și pentru a se juca. 

Ecaterina Kornienko este din Odesa și, împreună cu copiii săi de 10 și, respectiv, 4 ani, a ajuns în Moldova la începutul lunii martie. Deja de trei săptămâni se află în centrul de plasament de la „Constructorul” și a acceptat cu drag să fie supraveghetoare și să ghideze elevii în timpul lecțiilor online. 

„E război, dar viața continuă și trebuie să muncim și să învățăm. Educația online este o realitate nouă și poate, în așa fel, acești copii vor învăța să se adapteze mai ușor la alte situații dificile din viața lor”, spune Ecaterina.

Svetlana Țurcanu, Secretar general adjunct al Guvernului, a ținut să sublinieze că:  „După mai mult de o lună în care Guvernul a depus tot efortul pentru a identifica, autoriza și asigura centrele de plasament pentru refugiați cu tot necesarul, în ultimele săptămâni, punem accentul pe asigurarea accesului la educație pentru cei peste 47 de mii de copii refugiați. Examinăm diferite forme de încadrare – educație online cu profesorii din Ucraina sau încadrare în școlile din Republica Moldova”.

Adriana Cazacu, Secretar de stat, Ministerul Educației și Cercetării, a menționat: „Chiar în primele zile de război, am avut o ședință comună cu colegii din Ministerul Învățământului și Științei din Ucraina și am discutat despre asigurarea accesului la educație a copiilor ucraineni refugiați. Recomandarea ministerului ucrainean a fost conectarea online a copiilor la școlile și profesorii lor. Pandemia a dezvoltat metoda online de educație și, respectiv, fiecare copil își cunoaște colegii de clasă, profesorii și poate face foarte ușor această conexiune indiferent în ce colț al lumii se află”.

În perioada următoare vor fi adaptate pentru educație online alte două spații din centrele de plasament din țară. Clasele sunt asigurate cu echipament tehnic, mobilier și rechizite de organizațiile neguvernamentale internaționale Moldova World Children’s Fund, SmartAid, Centrul Internațional de Colaborare și Dezvoltare „Phoenix”, dar și agenți economici. 

„Este foarte important ca elevii din Ucraina să continue educația lor și să reușească să termine anul școlar. În acest moment, avem buget pentru încă două clase, cu câte 20 de computere. Este un proiect pilot și pe baza acestor exemple vom căuta donatori pentru a deschide și mai multe clase în alte centre de plasament din Moldova. Este un parteneriat eficient dintre Guvern, ONG-uri și agenții economici dispuși să ajute copiii din Ucraina să învețe și pe timp de război”, a spus John N. Maxemchuk, vicepreședintele Moldova World Children’s Fund.

„Centrul Unic de Gestionare a Crizei (CUGC) colaborează cu toate organizațiile interesate de a crea condiții bune pentru refugiații din Ucraina. În acest sens, am acordat tot suportul necesar organizației Moldova World Children’s Fund pentru a identifica spațiul și a amenaja această clasă de educație online”, a menționat colonelul Adrian Efros, șeful CUGC.


La centrul de plasament deschis în incinta Sanatoriului Provizoriu de Bază Î.S. „CONSTRUCTORUL” se află în prezent 100 de refugiați, dintre care circa 50 sunt copii. Toată informația despre accesul la educație al copiilor refugiați, poate fi găsită aici: https://bit.ly/3v6R7Jo

Distribuie